قصه آن‌کسی که کتاب نوشت و از دنیا رفت | چند خطی درباره «خودم و جهان»، زندگینامه ویلیام فاکنر «زهره حمیدی» بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت+ علت فوت برنامه زنده تلویزیونی «اشاره» با موضوع «تمهیدات ایام دهه آخر صفر» با حضور فرماندار مشهد + زمان پخش فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ شهریور ۱۴۰۳) ماجرای توهین به عرب‌زبانان کشورمان در سریال «غربت» چیست؟ آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۳ شهریور ۱۴۰۳) ماجرای تعطیلی پردیس تئاتر مستقل مشهد چیست؟ تبدیل شدن اربعین به یک فرهنگ مشترک با استفاده از اثرگذاری رسانه‌ها ماجرای درخواست کمک صابر ابر ، بازیگر سینما و تلویزیون، چیست؟ آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۳ شهریور ۱۴۰۳) برای مردی که عاشق ایران بود | یادی از محمدعلی اسلامی ندوشن به بهانه سالروز تولدش اجرای نقاشی حسن روح الامین و محمدعلی نادری در بامِ کربلای معلی کارمندان خراسان رضوی در روز کارمند رایگان سینما بروند + اسامی سینماها «اسپاسم» به جشنواره بین‌المللی فیلم زنان می‌رود تعطیلی سینما‌ها به مناسبت اربعین حسینی ۱۴۰۳ قرقیزستان و اروگوئه در راه اسکار ۲۰۲۵ آغاز اجرای نمایش «آدمکش» در «شمایل» مشهد + زمان نماهنگ «تنگه دلم» منتشر شد+ فیلم «سه کیلومتر تا پایان جهان» برنده جشنواره فیلم سارایوو شد تغییر چهره حیرت‌انگیز الهه رضایی، مجری قدیمی تلویزیون، بعد از ۴۳ سال + عکس
سرخط خبرها

قصه آن‌کسی که کتاب نوشت و از دنیا رفت | چند خطی درباره «خودم و جهان»، زندگینامه ویلیام فاکنر

  • کد خبر: ۲۴۷۱۹۲
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
قصه آن‌کسی که کتاب نوشت و از دنیا رفت | چند خطی درباره «خودم و جهان»، زندگینامه ویلیام فاکنر
کتاب خودم و جهان زندگینامه ویلیام فاکنر به کوشش رابرت وین همبلین بر زندگی پر از خشم و هیاهوی فاکنر نور تابانده است.

زندگی مردی که برای زجر کشیدن به دنیا آمده بود. قصه مردی که دیوانه‌وار عاشق کلمات و دل‌باختن بود. قصه مردی که اسیر هالیود شده بود اما خودش را به خانه و مزرعه بزرگ اجدادی‌اش رساند. «خودم و جهان» زندگینامه ویلیام فاکنر به کوشش رابرت وین همبلین بر زندگی پر از خشم و هیاهوی فاکنر نور تابانده است. 

فاکنر خودش دوست نداشت که زندگی‌نامه داشته باشد و در نامه‌ای به منتقدی نوشته است: «خواسته‌ام این است که، همچون یک فرد بی‌نام، جایگاهی در تاریخ نداشته باشم و از من نشانی یافت نشود، هیچ‌چیزی از من نماند جز کتاب... هدف من، که برای رسیدن به آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم، آن است که زندگینامه‌ام در دو جمله خلاصه شود، همان دو جمله‌ای که در آگهی ترحیم و سنگ‌نبشته مزارم درج خواهد شد: آن‌کسی که کتاب نوشت و از دنیا رفت.» اما این کتاب تنها زندگی‌نامه فاکنر نیست و چندین زندگی‌نامه درباره او چاپ شده است.

هرچند که خودش در سخنرانی درباره ارتباط زندگی و کتاب‌هایش گفته است، باید در نوشته‌هایش زندگی‌اش را دنبال کنیم:« در وهله اول، هر نویسنده‌ای مشغول نوشتن زندگینامه خویش است، زیرا او جهان را کشف می‌کند و ناگاه پی می‌برد که جهان به حدی مهم، تاثرانگیز و اسف‌بار است که باید آن را بر کاغذ یا بوم نقاشی بیاورد یا در قطعه‌ای موسیقی بیان کند، در آن لحظه هرچه او در ذهن دارد زاییده اتفاقاتی است که براو رفته.»

«خودم و جهان» از جد پدری فاکنر شروع می‌شود، عاشقی‌های او را روایت می‌کند و تا واپسین لحظات و جایی که از جدار نسیان عبور می‌کند، ادامه می‌یابد. کتاب دربرگیرنده تعدادی عکس و همچنین کتابشناسی آثار فاکنر که از فارسی ترجمه شده است هم هست.

در بسیاری از اتفاقاتی که در زندگی نویسنده شهیر رخ می‌دهد، می‌توان ردپای درونمایه آثارش را دید همان چیزی که منتقدان آن را «جدال میان زندگی مطلوب و زندگی واقعی» دانسته‌اند. او در جایی نوشته است:« نویسندگی پلی است میان زندگی آرمانی عاشقانه و حقیقت ناگوار و مأیوس‌کننده.» و فاکنر به گواه این زندگی‌نامه همیشه میان آرمان و حقیقت مأیوس‌کننده در نوسان بوده است.

خودم و جهان مرجع خوبی برای درک و فهمِ رنج‌هایی است که یک نویسنده تجربه می‌کند تا اثری خلق شود. همین دلیل مهم بودن چنین کتاب‌هایی است تا بتوان در کنار خواندن آثار یک نویسنده(آن هم نویسنده‌ای که او را بهترین نویسنده آمریکایی بین دو جنگ جهانی دانسته‌اند) از او و زندگی‌ که پشت سر گذاشته است و این‌که چگونه با افسردگی‌های مداوم، رنجِ عاشق شدن و بی‌پولی کنار می‌آمده است، سر درآورد.

خودم و جهان را نشر مان کتاب با ترجمه الهام گرامی در ۲۲۵ صفحه و با قیمت ۲۴۰ هزارتومان در سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->